KONFERENCJA METODYCZNO-SZKOLENIOWA
DLA WYKŁADOWCÓW NA KURSACH NAUCZYCIELI
W RAMACH PROJEKTU
"EDUKACJA PRZEZ SZACHY W SZKOLE"
PUŁAWY, 20-22 II 2015

Jan Przewoźnik

Udostępniam prezentację z konferencji, chociaż zdaję sobie sprawę, że najwięcej istotnych treści zawartych zostało w spotkaniu i rozmowach ludzi "tu i teraz"; poszczególne slajdy były jedynie punktem wyjścia do rozmów. Mam nadzieję, że prezentacja będzie jednak dobrą inspiracją dla Czytelników. Na jej podstawie będą mogli wypracowywać lub weryfikować własne koncepcje pracy nad szachami i współpracy z nauczycielami.

Doświadczenia zebrane podczas konferencji uprawniają mnie do wyciągnięcia następujących wniosków:

  • warto wprowadzać szachy do szkół, ze względu na ich moc wspierania funkcji poznawczych, społecznych i wolitywnych
  • istnieje ogromna przestrzeń dla kreatywności nauczycieli w prowadzeniu zajęć, a wielu z nich potrafi zademonstrować oryginalne pomysły na ciekawą ich realizację
  • warto dbać o ogólny rozwój szachowy swych podopiecznych, ale jednocześnie być nastawionym na wyławianie talentów i przygotowywanie im perspektyw dalszego rozwoju
  • aby utrzymać się na trudnym rynku szkoleniowym, trzeba zbudować z jednej strony solidny plan zajęć szachowych, a z drugiej - wprowadzić oryginalne, ciekawe formy prowadzenia lekcji; takie, które będą stanowiły dla dzieci i młodzieży rzeczywistą i atrakcyjną alternatywę dla gier komputerowych i surfowania po Internecie.
  •  
    Wybrane zagadnienia psychologii szachów - pobierz       

    * * *

    Przewoźnik J. (2015). Konferencja metodyczno-szkoleniowa dla wykładowców na kursach dla nauczycieli w ramach projektu "Edukacja przez szachy w szkole". [Online]. Protokół dostępu: www.janprzewoznik.pl/artykuly/pulawy_konferencja.php.
    [2015, February 22].

    Cytat
    Gdybym był filozofem, napisałbym rozprawę o uśmiechu - o tym, jak zmienia twarz kobiety czy mężczyzny, jak sprawia, że twarde rysy twarzy kogoś nieuważnego, nieobecnego, wycofanego, niekiedy może pełnego niecięci, albo po prostu głęboko obojętnego, zmęczonego, zdeprymowanego, nagle miękną i ślą do innych sygnał mówiący: jestem człowiekiem, nie jestem taki zły. Może nawet mówi coś więcej: jestem wolny.

    Adam Zagajewski: Substancja nieuporządkowana.
    Wydawnictwo "Znak", Kraków 2019.
    Ciekawostka
    Badacze stresu wywołanego przez takie wydarzenia jak trzęsienie ziemi, huragany lub powodzie zalecają stosowanie modelu reakcji 3C (Control – Kontrola, Coherence – Spójność, Connectedness – Bycie w kontakcie).
    Aktualny temat
    Można zasugerować siedem obszarów, które warto kontrolować w pandemii:
    Pytanie tygodnia

    Jak żyć? :)

    Dobrze!
    Nieważne jak, ważne z kim!
    Nieważne z kim, ważne jak!
    Nieważne jak, ważne po co!

    Ankieta

    Co sądzisz o stronie?

    0 - zupełnie nieciekawa
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10 - bardzo ciekawa

    Copyright © by Jan Przewoźnik, 2015. Wszystkie prawa zastrzeżone.