MOTYWACJA WEWNĘTRZNA I ZEWNĘTRZNA

Jan Przewoźnik

Poprzednio pisałem o Prowokacyjnej Operacji. To metoda użyteczna wtedy, gdy trzeba radzić sobie w trudnych sytuacjach. Kiedyś podczas szkolenia dla pielęgniarek zapytałem:

- Podajcie jakiś dobry przykład, gdy dokonałyście czegoś na pozór niemożliwego. Nikt w Was nie wierzył, a Wy i tak tego dokonałyście.

- Przeżyłam cały miesiąc z jednej wypłaty – padła odpowiedź.

Prawdę mówiąc – odechciało mi się na jakiś czas żartować na zajęciach.

Ale ta odpowiedź pielęgniarki pokazuje jasno, że często to właśnie dzięki wewnętrznej motywacji i kreatywności możemy pokonywać zewnętrzne bariery (niezależnie od tego, że wyższa pensja się należy). Aby pokonywać trudności, nie wystarczy wiedzieć, jak coś ma być zrobione. Trzeba jeszcze umieć to zrobić. A do tego jeszcze trzeba mieć pozytywną postawę – chęć zrobienia (mogę wiedzieć, jak wykorzystać umiejętność, umieć, ale mi się nie chce, bo na przykład kogoś nie lubię). Na podstawie wieloletnich doświadczeń szkoleniowych do wiedzy, umiejętności i postawy dodałbym jeszcze czwartą wartość – obraz siebie. To wiara w siebie, w swoje możliwości może pięknie uzupełniać poprzednie trzy elementy. Dziś nieco więcej o postawach, jako barierach w osiąganiu szczytów.

* * *

Jedną z dogodnych form wykorzystywania czasu na rozwój w firmie jest e-learning, czyli uczenie się na odległość, poprzez internet. E-learning stopniowo dociera do naszych firm, aczkolwiek początki ciągle są trudne. Bariery są nie tylko w sprzęcie. Także w ludziach. Doświadczyłem tego na własnej skórze...

Przygotowałem kiedyś dla pewnej firmy kurs według wzorców, których mnie nauczono w Edynburgu (Heriott – Watt University). Ufny w szkockie know-how, pracowicie przygotowałem bardzo obszerny materiał dydaktyczny. Zadbałem o metodologiczną spójność całości przedsięwzięcia, przygotowałem zestaw ćwiczeń, zadań. Dodatkowo zapewniłem wiele linków do użytecznych stron w sieci. Często siedziałem do późnych godzin nocnych, także wczesnych porannych, odpowiadając osobiście, bardzo obszernie, na przesyłane prace domowe (opieka trenerska – to miała być mocna strona kursu).

Niestety – współpraca z informatykiem odpowiedzialnym za platformę układała się fatalnie. Kurs dramatycznie zaczął być „kursem papierowym”. Z wielu zaplanowanych informatycznych udogodnień do nauki znikoma część zaczęła „chodzić” dopiero po połowie kursu! A większa część w ogóle nie wystartowała! Pod wpływem kilku osób uczestnicy kursu wyraźnie domagali się zabawowej formy, lepszej grafiki, jak to się popularnie nazywa – „wodotrysków”.

Uświadomiłem sobie wtedy bardzo jasno, że o ile mnie w podobnym kursie motywowała sama chęć zdobycia wiedzy i nie przeszkadzała mi w miarę uboga forma, to moich uczniów powinna motywować także strona graficzna, interakcyjna, możliwość zabawienia się... Gdy ja pobierałem nauki przez internet, byłem bardzo silnie umotywowany wewnętrznie. Gdy moi uczniowie pobierali nauki przez internet, byli często motywowani zewnętrznie... Przez firmę – „Musisz skończyć kurs!”

Przedsięwzięcie nie osiągnęło zaplanowanych celów...

* * *

Oto dodatkowe obserwacje, jakich dokonałem w czasie tamtego szkolenia.

1. Najczęściej wyszukiwane przez internatów wyrażenia w wyszukiwarkach (ze strony http://www.katalog.wp.pl), według stanu na dzień 7 I 2002 to:

• sex • sms • mp3 • porno • tapety • erotyka • gry • laski • seks • playboy

2. Najczęściej szukane kategorie (ze strony http://www.katalog.wp.pl), według stanu na dzień 7 I 2002:

• Rozrywka • Muzyka • Biznes i Ekonomia

* * *

Może dzięki tym wskazówkom należy projektować kursy wzbogacone o elementy erotyczno – muzyczne!? ;) Dla tych umotywowanych zewnętrznie. (Przy okazji – a Ty, Drogi Czytelniku, czego najczęściej szukasz w internecie i dlaczego?)

* * *

Jako szef, trener, wychowawca, nauczyciel, matka, ojciec... możesz mieć swoje ambicje, motywacje. Ale bierz także pod uwagę, że ludzie po prostu nie będą się chcieli uczyć. Ty chcesz wywołać gorącą dyskusję i zadajesz pytanie:

- Jaka jest najwyższa forma życia zwierzęcego?

A oni Ci odpowiedzą:

- Żyrafa.

I na tym możecie poprzestać.

Przewoźnik, J. (2002). Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna. [Online].
Protokół dostępu: www.janprzewoznik.pl/artykuly/motywacja_zewnetrzna.php.
[2002, December 31].

Cytat
Żeby odnieść sukces
robimy wszystko,
co możemy,
by sprawiać wrażenie,
że go odnieśliśmy.

La Rochefoucauld, 1678
Ciekawostka
Według Ervinga Gofmanna prawdziwe życie składa się z tego, co na scenie, i z tego, co za kulisami, jak w teatrze. Ludzie stosują różne techniki autoprezentacji, aby wywrzeć dobre wrażenie.
Aktualny temat
Błąd dostępności polega na tym, że tworzymy sobie obraz świata na podstawie łatwości, z jaką przychodzą nam do głowy jakieś przykłady.
Pytanie tygodnia

Znany z psychologii społecznej efekt uporczywości polega na tym że:

przekonania ludzi utrzymują się nawet wtedy, gdy dane wspierające te przekonania zostały podważone
negatywne myśli pojawiają się w najmniej pożądanych chwilach
trzymanie się za wszelką cenę mylnych poglądów prowadzi do obniżenia inteligencji
ciągle myśli o seksie podwyższają potencję

Ankieta

Co sądzisz o stronie?

0 - zupełnie nieciekawa
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 - bardzo ciekawa

Copyright © by Jan Przewoźnik, 2013