Pomiar efektów dydaktycznych w szachach
Jan Przewoźnik
W numerze 6 (62) 2016 czasopisma MAT, oficjalnego pisma Polskiego Związku Szachowego, ukazał się artykuł, traktujący o zastosowaniu metody A-B-C-D w pomiarach dydaktycznych.
|
Zamieszczona tutaj literatura stanowi uzupełnienie artykułu. Jako autor życzę szachistom udanych wdrożeń w tym niewątpliwie trudnym przedsięwzięciu!
LITERATURA
Awerbach, J. (1983). Szachmatnyje okonczanija. Pieszecznyje.
Moskwa: Fizkultura i sport.
Bondarenko, F. (1973). Etiud w pieszecznom okonczanii.
Moskwa: Fizkultura i sport.
Gagne R., Briggs L., Wager W. (1992). Zasady projektowania dydaktycznego.
Warszawa: WSiP.
Galloway C. (1988). Psychologia uczenia się i nauczania.
Warszawa: PWN.
Gardner, H. (2009). Inteligencje wielorakie.
Warszawa: Laurum.
Hornowska, E. (2001). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka.
Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.
Joyce, B., Calhoun, E., Hopkins, D. (1999). Przykłady modeli uczenia się i nauczania. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.
Kasparian, G. (1972). Szachmatnyje etiudy. Dominacija. Tom 1.
Erewań: Izdatielstwo „Ajastan”.
Kasparian, G. (1974). Szachmatnyje etiudy. Dominacija. Tom 2.
Erewań: Izdatielstwo „Ajastan”.
Kirkpatrick, D. (2001). Cztery poziomy oceny efektywności szkoleń.
Warszawa: Wydawnictwo Studio EMKA.
Konikowski, J. (2006). Sprawdź się w końcówkach pionkowych.
Warszawa: Wydawnictwo Szachowe Penelopa.
Kozak-Czyżewska, E., Kępa, B. (2001). Wykorzystanie zadań testowych do sprawdzania osiągnięć uczniów klas początkowych.
W: B. Niemierko, W. Małecki (red.). Dawne i nowe formy egzaminowania.
Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji.
Mietzel, G. (2002). Psychologia kształcenia.
Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Niemierko, B. (1999). Pomiar wyników kształcenia.
Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Niemierko, B., Małecki, W. (2001, red.). Dawne i nowe formy egzaminowania.
Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji.
Niemierko, B., Mulawa, B. (red.). Diagnoza edukacyjna.
Zadania wyboru wielokrotnego. Materiały z III Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej w Wałbrzychu.
Wałbrzych: Wydawnictwo Bimart.
Niemierko, B. (2002). Opowieści dydaktyczne dla profesorów i studentów.
Płock: Wydawnictwo Naukowe Novum.
Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki.
Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Ochenduszko, J. (2016). Ewaluacja przedmiotowego systemu oceniania
(zachęta do krytycznej refleksji).
[dostęp 16 maja 2016].
Dostępny w internecie:
http://pomiar1.cen.bydgoszcz.pl/Referat,%20Kalisz.htm
Okoń, W. (2003). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej.
Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Perrott E. (1995). Efektywne nauczanie.
Warszawa: WSiP.
Philips, J., Stone, R. D., Philips, P. P. (2003). Ocena efektywności w zarządzaniu zasobami ludzkimi.
Kraków: Human Factor.
Praca zbiorowa. (2013). Kompetencje kluczowe drogą do kariery - poradnik realizacji projektu edukacyjnego.
Bydgoszcz: Pomorska Oficyna Wydawniczo-Reklamowa Jarosław Skrzypczak.
Przewoźnik, J. (2003). Myśl – Działaj – Zwyciężaj! Psychologia szachów w praktyce.
Gorzów Wlkp.: Integracja.
Przewoźnik, J. (2014). Gra w szachy i osobowość młodego człowieka – szanse i zagrożenia.
Kwartalnik Edukacyjny, 1(76) wiosna 2014, 3-26.
[dostęp on-line: 22 lutego 2016].
Dostępny w internecie: http://www.janprzewoznik.pl/artykuly/szachy_osobowosc.php.
Przewoźnik, J. Porzak, R., Stefańska, K., Bochniarz, K., Pyda, K., Topolan, A. (2015).
Rozwijanie umiejętności talentów szachowych poprzez trening sprawności poznawczej, kreatywności i innowacyjności myślenia młodych szachistów.
MAT, nr 7 (55), 17-20.
Porzak, R., Przewoźnik, J., Stefańska, J., Kilijanek, A. (2016).
Gra w szachy i trening poznawczy jako narzędzia kształtowania podstawowych kompetencji prozdrowotnych uczniów. W: Materiały pokonferencyjne: „Nowe wyzwania w profilaktyce”.
Lublin: Wydawnictwo Innovatio Press.
Przewoźnik, J. (2016). Ciekawie – Wesoło – Różnorodnie – Pożytecznie – Skutecznie.
W: E. Przeździecka, Scenariusze lekcji szachowych, Warszawa: Polski Związek Szachowy.
Skala staninowa. [dostęp 22 lutego 2016].
Dostępny w internecie:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Skala_staninowa
Spitzer, M. (2007). Jak uczy się mózg.
Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Spitzer, M. (2013). Cyfrowa demencja.
Warszawa: Dobra Literatura.
Stemplewska-Żakowicz, K. (2011). Diagnoza psychologiczna.
Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Sterna, D. (2014). Ocenianie kształtujące w praktyce.
Warszawa: Wydawnictwo Civitas.
Włodarski, Z. (1996). Psychologia uczenia się (t. 1 i 2).
Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Janusza Korczaka w Warszawie (Koordynator projektu, 2013).
Kompetencje kluczowe drogą do kariery – Program rozwijania kompetencji kluczowych oraz scenariusze zajęć.
Bydgoszcz: Pomorska Oficyna Wydawniczo-Reklamowa Jarosław Skrzypczak.
Zimmerman, B. J., Bonner, S., Kovach, R. (2008). Zdolny uczeń.
Metody planowania samodzielnej nauki.
Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
* * *
Przewoźnik J. (2016).
Pomiar efektów dydaktycznych w szachach [Online].
Protokół dostępu: www.janprzewoznik.pl/artykuly/mat_02.php.
[2016, September 16].