Pomiar efektów dydaktycznych w szachach

Jan Przewoźnik

W numerze 6 (62) 2016 czasopisma MAT, oficjalnego pisma Polskiego Związku Szachowego, ukazał się artykuł, traktujący o zastosowaniu metody A-B-C-D w pomiarach dydaktycznych.

 
Pomiar efektów dydaktycznych w szachach - pobierz       

Zamieszczona tutaj literatura stanowi uzupełnienie artykułu. Jako autor życzę szachistom udanych wdrożeń w tym niewątpliwie trudnym przedsięwzięciu!

LITERATURA

  • Awerbach, J. (1983). Szachmatnyje okonczanija. Pieszecznyje.
    Moskwa: Fizkultura i sport.
  • Bondarenko, F. (1973). Etiud w pieszecznom okonczanii.
    Moskwa: Fizkultura i sport.
  • Gagne R., Briggs L., Wager W. (1992). Zasady projektowania dydaktycznego.
    Warszawa: WSiP.
  • Galloway C. (1988). Psychologia uczenia się i nauczania.
    Warszawa: PWN.
  • Gardner, H. (2009). Inteligencje wielorakie.
    Warszawa: Laurum.
  • Hornowska, E. (2001). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka.
    Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.
  • Joyce, B., Calhoun, E., Hopkins, D. (1999). Przykłady modeli uczenia się i nauczania. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.
  • Kasparian, G. (1972). Szachmatnyje etiudy. Dominacija. Tom 1.
    Erewań: Izdatielstwo „Ajastan”.
  • Kasparian, G. (1974). Szachmatnyje etiudy. Dominacija. Tom 2.
    Erewań: Izdatielstwo „Ajastan”.
  • Kirkpatrick, D. (2001). Cztery poziomy oceny efektywności szkoleń.
    Warszawa: Wydawnictwo Studio EMKA.
  • Konikowski, J. (2006). Sprawdź się w końcówkach pionkowych.
    Warszawa: Wydawnictwo Szachowe Penelopa.
  • Kozak-Czyżewska, E., Kępa, B. (2001). Wykorzystanie zadań testowych do sprawdzania osiągnięć uczniów klas początkowych.
    W: B. Niemierko, W. Małecki (red.). Dawne i nowe formy egzaminowania.
    Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji.
  • Mietzel, G. (2002). Psychologia kształcenia.
    Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Niemierko, B. (1999). Pomiar wyników kształcenia.
    Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
  • Niemierko, B., Małecki, W. (2001, red.). Dawne i nowe formy egzaminowania.
    Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji.
  • Niemierko, B., Mulawa, B. (red.). Diagnoza edukacyjna.
    Zadania wyboru wielokrotnego. Materiały z III Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej w Wałbrzychu.
    Wałbrzych: Wydawnictwo Bimart.
  • Niemierko, B. (2002). Opowieści dydaktyczne dla profesorów i studentów.
    Płock: Wydawnictwo Naukowe Novum.
  • Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki.
    Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Ochenduszko, J. (2016). Ewaluacja przedmiotowego systemu oceniania (zachęta do krytycznej refleksji).
    [dostęp 16 maja 2016].
    Dostępny w internecie: http://pomiar1.cen.bydgoszcz.pl/Referat,%20Kalisz.htm
  • Okoń, W. (2003). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej.
    Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
  • Perrott E. (1995). Efektywne nauczanie.
    Warszawa: WSiP.
  • Philips, J., Stone, R. D., Philips, P. P. (2003). Ocena efektywności w zarządzaniu zasobami ludzkimi.
    Kraków: Human Factor.
  • Praca zbiorowa. (2013). Kompetencje kluczowe drogą do kariery - poradnik realizacji projektu edukacyjnego.
    Bydgoszcz: Pomorska Oficyna Wydawniczo-Reklamowa Jarosław Skrzypczak.
  • Przewoźnik, J. (2003). Myśl – Działaj – Zwyciężaj! Psychologia szachów w praktyce.
    Gorzów Wlkp.: Integracja.
  • Przewoźnik, J. (2014). Gra w szachy i osobowość młodego człowieka – szanse i zagrożenia.
    Kwartalnik Edukacyjny, 1(76) wiosna 2014, 3-26.
    [dostęp on-line: 22 lutego 2016].
    Dostępny w internecie: http://www.janprzewoznik.pl/artykuly/szachy_osobowosc.php.
  • Przewoźnik, J. Porzak, R., Stefańska, K., Bochniarz, K., Pyda, K., Topolan, A. (2015).
    Rozwijanie umiejętności talentów szachowych poprzez trening sprawności poznawczej, kreatywności i innowacyjności myślenia młodych szachistów.
    MAT, nr 7 (55), 17-20.
  • Porzak, R., Przewoźnik, J., Stefańska, J., Kilijanek, A. (2016).
    Gra w szachy i trening poznawczy jako narzędzia kształtowania podstawowych kompetencji prozdrowotnych uczniów. W: Materiały pokonferencyjne: „Nowe wyzwania w profilaktyce”.
    Lublin: Wydawnictwo Innovatio Press.
  • Przewoźnik, J. (2016). Ciekawie – Wesoło – Różnorodnie – Pożytecznie – Skutecznie.
    W: E. Przeździecka, Scenariusze lekcji szachowych, Warszawa: Polski Związek Szachowy.
  • Skala staninowa. [dostęp 22 lutego 2016].
    Dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Skala_staninowa
  • Spitzer, M. (2007). Jak uczy się mózg.
    Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Spitzer, M. (2013). Cyfrowa demencja.
    Warszawa: Dobra Literatura.
  • Stemplewska-Żakowicz, K. (2011). Diagnoza psychologiczna.
    Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Sterna, D. (2014). Ocenianie kształtujące w praktyce.
    Warszawa: Wydawnictwo Civitas.
  • Włodarski, Z. (1996). Psychologia uczenia się (t. 1 i 2).
    Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Janusza Korczaka w Warszawie (Koordynator projektu, 2013).
    Kompetencje kluczowe drogą do kariery – Program rozwijania kompetencji kluczowych oraz scenariusze zajęć.
    Bydgoszcz: Pomorska Oficyna Wydawniczo-Reklamowa Jarosław Skrzypczak.
  • Zimmerman, B. J., Bonner, S., Kovach, R. (2008). Zdolny uczeń.
    Metody planowania samodzielnej nauki.
    Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • * * *

    Przewoźnik J. (2016).
    Pomiar efektów dydaktycznych w szachach [Online].
    Protokół dostępu: www.janprzewoznik.pl/artykuly/mat_02.php.
    [2016, September 16].

    Cytat
    Żeby odnieść sukces
    robimy wszystko,
    co możemy,
    by sprawiać wrażenie,
    że go odnieśliśmy.

    La Rochefoucauld, 1678
    Ciekawostka
    Według Ervinga Gofmanna prawdziwe życie składa się z tego, co na scenie, i z tego, co za kulisami, jak w teatrze. Ludzie stosują różne techniki autoprezentacji, aby wywrzeć dobre wrażenie.
    Aktualny temat
    Błąd dostępności polega na tym, że tworzymy sobie obraz świata na podstawie łatwości, z jaką przychodzą nam do głowy jakieś przykłady.
    Pytanie tygodnia

    Znany z psychologii społecznej efekt uporczywości polega na tym że:

    przekonania ludzi utrzymują się nawet wtedy, gdy dane wspierające te przekonania zostały podważone
    negatywne myśli pojawiają się w najmniej pożądanych chwilach
    trzymanie się za wszelką cenę mylnych poglądów prowadzi do obniżenia inteligencji
    ciągle myśli o seksie podwyższają potencję

    Ankieta

    Co sądzisz o stronie?

    0 - zupełnie nieciekawa
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10 - bardzo ciekawa

    Copyright © by Jan Przewoźnik, 2016. Wszystkie prawa zastrzeżone.