Projekt MAT.
Rozwijanie umiejętności talentów szachowych
poprzez trening sprawności poznawczej,
kreatywności i innowacyjności
myślenia młodych szachistów.

Jan Przewoźnik

W numerze 7 (55) 2015 czasopisma MAT, oficjalnego pisma Polskiego Związku Szachowego, ukazał się artykuł, traktujący o zastosowaniu Wiedeńskiego Systemu Testów w treningu szachowym.

Oto artykuł do pobrania:

 
Wiedeński System Testów w treningu szachowym - pobierz       


Zamieszczona tutaj literatura stanowi uzupełnienie artykułu. Jako autorzy życzymy szachistom udanych wdrożeń!

LITERATURA

  • Ariës, R. J., Groot, W., & van den Brink, H. M. (2015). Improving reasoning skills in secondary history education by working memory training.
    British Educational Research Journal, 41(2), 210–228. http://doi.org/10.1002/berj.3142
  • Biela, A. (1989). Analogia w nauce. Warszawa: Pax.
  • Binet, A. (1894). Psychologie des grands calculateurs et joueurs d’echecs.
    Paris: Librairie et Hachette and Co.
  • Błoch, M. (1997). Ucziebnik szachmat. Moskwa: Associacija uczitieliej fiziki.
  • Campitelli, G., Gobet, F. (2004). Adaptive Expert Decision Making: Skilled Chess Players Search More and Deeper.
    ICGA Journal, December 2004, 209-216.
  • Carr, N. (2012). Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg. Gliwice: Helion Wydawnictwo.
  • Chase, W. G., Simon, H. A. (1973). Perception in chess.
    Cognitive Psychology, 4, 55-81.
  • De Groot, A. D. (1965). Thought and Choice in Chess.
    The Hague, Paris: Mouton & Co.
  • Dixon, R. A., & Brown, R. A. (2012). Transfer of Learning: Connecting Concepts during Problem Solving.
    Journal of Technology Education, 24(1), 2–17.
  • Dobrineckij, P. (2008). Mat w dwa choda. Chod i mat. Pobieżdajem korolia.
    Nowograd-Wolinskij: Paweł Dobrineckij.
  • Gelfand, B. (2015). Positional Decision making in Chess. Glasgow: Quality Chess. Gobet, F., Campitelli, G. (2007). The Role of Domain-Specific Practice, Handedness, and Starting Age in Chess.
    Developmental Psychology, Vol. 43, No. 1, 159–172.
  • Holding, D., Pfau, H. (1985b). Thinking ahead in chess.
    The American Journal of Psychology, Vol. 98, No. 2 (Summer), 271-282.
  • Horgan, D., Morgan, D. (1990). Chess expertise in children.
    Applied Cognitive Psychology, 4, 109-128.
  • Howard, R. W. (2013). Practice other than playing games apparently has only a modest role in the development of chess expertise.
    British Journal Of Psychology (London, England: 1953), 104(1), 39–56. http://doi.org/10.1111/j.2044-8295.2011.02097.x
  • Jung, W. H., Kim, S. N., Lee, T. Y., Jang, J. H., Choi, C.-H., Kang, D.-H., & Kwon, J. S. (2013). Exploring the brains of Baduk (Go) experts: gray matter morphometry, resting-state functional connectivity, and graph theoretical analysis.
    Frontiers In Human Neuroscience, 7, 633–633. http://doi.org/10.3389/fnhum.2013.00633
  • Kaim, P. (2015). Arcymistrz Ramirez opowiada o Wołdze.
    MAT, 3 (51), 2015, s. 33-35.
  • Przewoźnik, J. (1987). Psychologia szachów i jej niewykorzystane możliwości.
    Raporty Sekcji Psychologii, nr 9, Lublin.
  • Przewoźnik, J. (2011). Myśl – Działaj – Zwyciężaj! Psychologia szachów w praktyce.
    Gorzów Wlkp.: Integracja.
  • Przewoźnik, J. (2013). Strategie myślenia w złożonych sytuacjach gry w szachy. Badania eksperymentalne nad wnioskowaniem przez analogię.
    Lublin: Katolicki Uniwersytet Lubelski (maszynopis).
  • Przewoźnik, J. (2014). Gra w szachy i osobowość młodego człowieka – szanse i zagrożenia.
    Kwartalnik Edukacyjny, 1(76) wiosna 2014, 3-26.
  • Reddy, S., Negi, L., Dodson-Lavelle, B., Ozawa-de Silva, B., Pace, T., Cole, S., … Craighead, L. (2013). Cognitive-Based Compassion Training: A Promising Prevention Strategy for At-Risk Adolescents.
    Journal of Child & Family Studies, 22(2), 219–230.
  • Rios, M. F. (2015). Chess structures. A grandmaster guide.
    Glasgow: Quality Chess.
  • Schacter, D. L., & Szpunar, K. K. (2015). Enhancing attention and memory during video-recorded lectures.
    Scholarship of Teaching and Learning in Psychology, 1(1), 60–71. http://doi.org/10.1037/stl0000011
  • Spisak, C. (2015). Jak sprawić, by definicja ruchu skoczka stała się zrozumiała?
    MAT, 3 (51), 2015, s. 22-23.
  • Spitzer, M. (2013). Cyfrowa demencja.
    Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura.
  • Tichomirow, O. K. (1976). Struktura czynności myślenia człowieka.
    Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  • Thimm, M., Fink, G. R., Küst, J., Karbe, H., & Sturm, W. (2006). Impact of alertness training on spatial neglect: a behavioural and fMRI study.
    Neuropsychologia, 44(7), 1230–1246.

    * * *

    Przewoźnik J., Porzak R., Stefańska K., Bochniarz K., Pyda K., Topolan K. (2015).
    Projekt MAT. Rozwijanie umiejętności talentów szachowych poprzez trening sprawności poznawczej, kreatywności i innowacyjności myślenia młodych szachistów [Online].
    Protokół dostępu: www.janprzewoznik.pl/artykuly/mat_01.php.
    [2015, October 30].

  • Cytat
    Żeby odnieść sukces
    robimy wszystko,
    co możemy,
    by sprawiać wrażenie,
    że go odnieśliśmy.

    La Rochefoucauld, 1678
    Ciekawostka
    Według Ervinga Gofmanna prawdziwe życie składa się z tego, co na scenie, i z tego, co za kulisami, jak w teatrze. Ludzie stosują różne techniki autoprezentacji, aby wywrzeć dobre wrażenie.
    Aktualny temat
    Błąd dostępności polega na tym, że tworzymy sobie obraz świata na podstawie łatwości, z jaką przychodzą nam do głowy jakieś przykłady.
    Pytanie tygodnia

    Znany z psychologii społecznej efekt uporczywości polega na tym że:

    przekonania ludzi utrzymują się nawet wtedy, gdy dane wspierające te przekonania zostały podważone
    negatywne myśli pojawiają się w najmniej pożądanych chwilach
    trzymanie się za wszelką cenę mylnych poglądów prowadzi do obniżenia inteligencji
    ciągle myśli o seksie podwyższają potencję

    Ankieta

    Co sądzisz o stronie?

    0 - zupełnie nieciekawa
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10 - bardzo ciekawa

    Copyright © by Jan Przewoźnik, 2015. Wszystkie prawa zastrzeżone.