Projekt MAT.
Rozwijanie umiejętności talentów szachowych
poprzez trening sprawności poznawczej,
kreatywności i innowacyjności
myślenia młodych szachistów.

Jan Przewoźnik

W numerze 7 (55) 2015 czasopisma MAT, oficjalnego pisma Polskiego Związku Szachowego, ukazał się artykuł, traktujący o zastosowaniu Wiedeńskiego Systemu Testów w treningu szachowym.

Oto artykuł do pobrania:

 
Wiedeński System Testów w treningu szachowym - pobierz       


Zamieszczona tutaj literatura stanowi uzupełnienie artykułu. Jako autorzy życzymy szachistom udanych wdrożeń!

LITERATURA

  • Ariës, R. J., Groot, W., & van den Brink, H. M. (2015). Improving reasoning skills in secondary history education by working memory training.
    British Educational Research Journal, 41(2), 210–228. http://doi.org/10.1002/berj.3142
  • Biela, A. (1989). Analogia w nauce. Warszawa: Pax.
  • Binet, A. (1894). Psychologie des grands calculateurs et joueurs d’echecs.
    Paris: Librairie et Hachette and Co.
  • Błoch, M. (1997). Ucziebnik szachmat. Moskwa: Associacija uczitieliej fiziki.
  • Campitelli, G., Gobet, F. (2004). Adaptive Expert Decision Making: Skilled Chess Players Search More and Deeper.
    ICGA Journal, December 2004, 209-216.
  • Carr, N. (2012). Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg. Gliwice: Helion Wydawnictwo.
  • Chase, W. G., Simon, H. A. (1973). Perception in chess.
    Cognitive Psychology, 4, 55-81.
  • De Groot, A. D. (1965). Thought and Choice in Chess.
    The Hague, Paris: Mouton & Co.
  • Dixon, R. A., & Brown, R. A. (2012). Transfer of Learning: Connecting Concepts during Problem Solving.
    Journal of Technology Education, 24(1), 2–17.
  • Dobrineckij, P. (2008). Mat w dwa choda. Chod i mat. Pobieżdajem korolia.
    Nowograd-Wolinskij: Paweł Dobrineckij.
  • Gelfand, B. (2015). Positional Decision making in Chess. Glasgow: Quality Chess. Gobet, F., Campitelli, G. (2007). The Role of Domain-Specific Practice, Handedness, and Starting Age in Chess.
    Developmental Psychology, Vol. 43, No. 1, 159–172.
  • Holding, D., Pfau, H. (1985b). Thinking ahead in chess.
    The American Journal of Psychology, Vol. 98, No. 2 (Summer), 271-282.
  • Horgan, D., Morgan, D. (1990). Chess expertise in children.
    Applied Cognitive Psychology, 4, 109-128.
  • Howard, R. W. (2013). Practice other than playing games apparently has only a modest role in the development of chess expertise.
    British Journal Of Psychology (London, England: 1953), 104(1), 39–56. http://doi.org/10.1111/j.2044-8295.2011.02097.x
  • Jung, W. H., Kim, S. N., Lee, T. Y., Jang, J. H., Choi, C.-H., Kang, D.-H., & Kwon, J. S. (2013). Exploring the brains of Baduk (Go) experts: gray matter morphometry, resting-state functional connectivity, and graph theoretical analysis.
    Frontiers In Human Neuroscience, 7, 633–633. http://doi.org/10.3389/fnhum.2013.00633
  • Kaim, P. (2015). Arcymistrz Ramirez opowiada o Wołdze.
    MAT, 3 (51), 2015, s. 33-35.
  • Przewoźnik, J. (1987). Psychologia szachów i jej niewykorzystane możliwości.
    Raporty Sekcji Psychologii, nr 9, Lublin.
  • Przewoźnik, J. (2011). Myśl – Działaj – Zwyciężaj! Psychologia szachów w praktyce.
    Gorzów Wlkp.: Integracja.
  • Przewoźnik, J. (2013). Strategie myślenia w złożonych sytuacjach gry w szachy. Badania eksperymentalne nad wnioskowaniem przez analogię.
    Lublin: Katolicki Uniwersytet Lubelski (maszynopis).
  • Przewoźnik, J. (2014). Gra w szachy i osobowość młodego człowieka – szanse i zagrożenia.
    Kwartalnik Edukacyjny, 1(76) wiosna 2014, 3-26.
  • Reddy, S., Negi, L., Dodson-Lavelle, B., Ozawa-de Silva, B., Pace, T., Cole, S., … Craighead, L. (2013). Cognitive-Based Compassion Training: A Promising Prevention Strategy for At-Risk Adolescents.
    Journal of Child & Family Studies, 22(2), 219–230.
  • Rios, M. F. (2015). Chess structures. A grandmaster guide.
    Glasgow: Quality Chess.
  • Schacter, D. L., & Szpunar, K. K. (2015). Enhancing attention and memory during video-recorded lectures.
    Scholarship of Teaching and Learning in Psychology, 1(1), 60–71. http://doi.org/10.1037/stl0000011
  • Spisak, C. (2015). Jak sprawić, by definicja ruchu skoczka stała się zrozumiała?
    MAT, 3 (51), 2015, s. 22-23.
  • Spitzer, M. (2013). Cyfrowa demencja.
    Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura.
  • Tichomirow, O. K. (1976). Struktura czynności myślenia człowieka.
    Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  • Thimm, M., Fink, G. R., Küst, J., Karbe, H., & Sturm, W. (2006). Impact of alertness training on spatial neglect: a behavioural and fMRI study.
    Neuropsychologia, 44(7), 1230–1246.

    * * *

    Przewoźnik J., Porzak R., Stefańska K., Bochniarz K., Pyda K., Topolan K. (2015).
    Projekt MAT. Rozwijanie umiejętności talentów szachowych poprzez trening sprawności poznawczej, kreatywności i innowacyjności myślenia młodych szachistów [Online].
    Protokół dostępu: www.janprzewoznik.pl/artykuly/mat_01.php.
    [2015, October 30].

  • Cytat
    Kreatywność
    to stan umysłu.
    Ciekawostka
    Szachy mogą kształtować niektóre kompetencje, wymagane w XXI wieku. Także kreatywność.
    Aktualny temat
    W nowym świecie Ery Cyfrowej prawdopodobnie potrzebne będą nowe paradygmaty myślenia i postrzegania rzeczywistości edukacyjnej, potrzebne będzie inne,
    nowe postrzeganie znanych elementów układanki i relacji między nimi.

    Pytanie tygodnia

    Dlaczego super glue nie przykleja się do wnętrza swojej tubki?

    Ścianka tubki zawiera cząstki wody, przeciwdziałające przyklejeniu.
    Ścianka tubki zawiera azbest, przeciwdziałający przyklejeniu.
    Klej zawiera monomer cyjanoakrylu, który, aby polimeryzować, potrzebuje wilgoci.

    Ankieta

    Co sądzisz o stronie?

    0 - zupełnie nieciekawa
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10 - bardzo ciekawa

    Copyright © by Jan Przewoźnik, 2015. Wszystkie prawa zastrzeżone.