Projekt MAT.
Rozwijanie umiejętności talentów szachowych
poprzez trening sprawności poznawczej,
kreatywności i innowacyjności
myślenia młodych szachistów.

Jan Przewoźnik

W numerze 7 (55) 2015 czasopisma MAT, oficjalnego pisma Polskiego Związku Szachowego, ukazał się artykuł, traktujący o zastosowaniu Wiedeńskiego Systemu Testów w treningu szachowym.

Oto artykuł do pobrania:

 
Wiedeński System Testów w treningu szachowym - pobierz       


Zamieszczona tutaj literatura stanowi uzupełnienie artykułu. Jako autorzy życzymy szachistom udanych wdrożeń!

LITERATURA

  • Ariës, R. J., Groot, W., & van den Brink, H. M. (2015). Improving reasoning skills in secondary history education by working memory training.
    British Educational Research Journal, 41(2), 210–228. http://doi.org/10.1002/berj.3142
  • Biela, A. (1989). Analogia w nauce. Warszawa: Pax.
  • Binet, A. (1894). Psychologie des grands calculateurs et joueurs d’echecs.
    Paris: Librairie et Hachette and Co.
  • Błoch, M. (1997). Ucziebnik szachmat. Moskwa: Associacija uczitieliej fiziki.
  • Campitelli, G., Gobet, F. (2004). Adaptive Expert Decision Making: Skilled Chess Players Search More and Deeper.
    ICGA Journal, December 2004, 209-216.
  • Carr, N. (2012). Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg. Gliwice: Helion Wydawnictwo.
  • Chase, W. G., Simon, H. A. (1973). Perception in chess.
    Cognitive Psychology, 4, 55-81.
  • De Groot, A. D. (1965). Thought and Choice in Chess.
    The Hague, Paris: Mouton & Co.
  • Dixon, R. A., & Brown, R. A. (2012). Transfer of Learning: Connecting Concepts during Problem Solving.
    Journal of Technology Education, 24(1), 2–17.
  • Dobrineckij, P. (2008). Mat w dwa choda. Chod i mat. Pobieżdajem korolia.
    Nowograd-Wolinskij: Paweł Dobrineckij.
  • Gelfand, B. (2015). Positional Decision making in Chess. Glasgow: Quality Chess. Gobet, F., Campitelli, G. (2007). The Role of Domain-Specific Practice, Handedness, and Starting Age in Chess.
    Developmental Psychology, Vol. 43, No. 1, 159–172.
  • Holding, D., Pfau, H. (1985b). Thinking ahead in chess.
    The American Journal of Psychology, Vol. 98, No. 2 (Summer), 271-282.
  • Horgan, D., Morgan, D. (1990). Chess expertise in children.
    Applied Cognitive Psychology, 4, 109-128.
  • Howard, R. W. (2013). Practice other than playing games apparently has only a modest role in the development of chess expertise.
    British Journal Of Psychology (London, England: 1953), 104(1), 39–56. http://doi.org/10.1111/j.2044-8295.2011.02097.x
  • Jung, W. H., Kim, S. N., Lee, T. Y., Jang, J. H., Choi, C.-H., Kang, D.-H., & Kwon, J. S. (2013). Exploring the brains of Baduk (Go) experts: gray matter morphometry, resting-state functional connectivity, and graph theoretical analysis.
    Frontiers In Human Neuroscience, 7, 633–633. http://doi.org/10.3389/fnhum.2013.00633
  • Kaim, P. (2015). Arcymistrz Ramirez opowiada o Wołdze.
    MAT, 3 (51), 2015, s. 33-35.
  • Przewoźnik, J. (1987). Psychologia szachów i jej niewykorzystane możliwości.
    Raporty Sekcji Psychologii, nr 9, Lublin.
  • Przewoźnik, J. (2011). Myśl – Działaj – Zwyciężaj! Psychologia szachów w praktyce.
    Gorzów Wlkp.: Integracja.
  • Przewoźnik, J. (2013). Strategie myślenia w złożonych sytuacjach gry w szachy. Badania eksperymentalne nad wnioskowaniem przez analogię.
    Lublin: Katolicki Uniwersytet Lubelski (maszynopis).
  • Przewoźnik, J. (2014). Gra w szachy i osobowość młodego człowieka – szanse i zagrożenia.
    Kwartalnik Edukacyjny, 1(76) wiosna 2014, 3-26.
  • Reddy, S., Negi, L., Dodson-Lavelle, B., Ozawa-de Silva, B., Pace, T., Cole, S., … Craighead, L. (2013). Cognitive-Based Compassion Training: A Promising Prevention Strategy for At-Risk Adolescents.
    Journal of Child & Family Studies, 22(2), 219–230.
  • Rios, M. F. (2015). Chess structures. A grandmaster guide.
    Glasgow: Quality Chess.
  • Schacter, D. L., & Szpunar, K. K. (2015). Enhancing attention and memory during video-recorded lectures.
    Scholarship of Teaching and Learning in Psychology, 1(1), 60–71. http://doi.org/10.1037/stl0000011
  • Spisak, C. (2015). Jak sprawić, by definicja ruchu skoczka stała się zrozumiała?
    MAT, 3 (51), 2015, s. 22-23.
  • Spitzer, M. (2013). Cyfrowa demencja.
    Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura.
  • Tichomirow, O. K. (1976). Struktura czynności myślenia człowieka.
    Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  • Thimm, M., Fink, G. R., Küst, J., Karbe, H., & Sturm, W. (2006). Impact of alertness training on spatial neglect: a behavioural and fMRI study.
    Neuropsychologia, 44(7), 1230–1246.

    * * *

    Przewoźnik J., Porzak R., Stefańska K., Bochniarz K., Pyda K., Topolan K. (2015).
    Projekt MAT. Rozwijanie umiejętności talentów szachowych poprzez trening sprawności poznawczej, kreatywności i innowacyjności myślenia młodych szachistów [Online].
    Protokół dostępu: www.janprzewoznik.pl/artykuly/mat_01.php.
    [2015, October 30].

  • Cytat
    - Trudziłem się bardzo nad księgami,
    ale niewiele w nich znalazłem.
    - Wielu chodzi łowić pstrągi, a przynoszą
    do domu tylko reumatyzm.

    R. Kern:
    Z humoru ojców pustyni.
    Ciekawostka
    Ciągle w różnych badaniach potwierdza się twierdzenie, że nasz styl życia koreluje z długością życia...
    Aktualny temat
    Co to znaczy -
    znaleźć sens życia?
    Warto zapytać:
    - Jaki jest cel
    mojego życia?
    - Jakie są moje radości
    z szczęśliwych chwil?
    - Jakie dobro wynika
    z tego konkretnego życia?
    - Jaka jest metafizyczna
    zrozumiałość życia
    w ogóle?
    Pytanie tygodnia

    Uczenie się języków obcych działa na mózg jak katalizator. Alexander Arguelles, człowiek, który rozumie połowę świata, zna...

    10 języków
    20 języków
    30 języków
    40 języków
    50 języków
    60 języków
    70 języków
    80 języków
    90 języków

    Ankieta

    Co sądzisz o stronie?

    0 - zupełnie nieciekawa
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10 - bardzo ciekawa

    Copyright © by Jan Przewoźnik, 2015. Wszystkie prawa zastrzeżone.