KURS DLA INSTRUKTORÓW SZACHOWYCH

Jan Przewoźnik

W okresie lipiec - październik 2013 realizowałem w Podkarpackim Centrum Kształcenia Nauczycieli w Przemyślu jeden z modułów kursu dla instruktorów szachowych. Obejmował on zagadnienia związane z szeroko pojętą psychologią szachów. Była to dla mnie świetna okazja do skonfrontowania własnych wyobrażeń o rozwoju szachowym dzieci z koncepcjami nauczycieli okręgu podkarpackiego. Udostępniam prezentacje z tego kursu, chociaż zdaję sobie sprawę, że najwięcej istotnych treści zawartych zostało w spotkaniu i rozmowach ludzi "tu i teraz"; poszczególne slajdy były jedynie punktem wyjścia do rozmów. Mam nadzieję, że prezentacje będą jednak dobrą inspiracją dla czytelników. Na ich podstawie będą mogli wypracowywać lub weryfikować własne koncepcje pracy nad szachami i rozwijaniem talentów swych podopiecznych.

Podczas kursu realizowaliśmy następujące tematy, dotyczące psychologii szachów:

  • Wybrane zagadnienia psychologii ogólnej
  • Wprowadzenie do szkolenia z psychologii szachów
  • Historia rozwoju szachów
  • Baza sportowa w Polsce (COS w Spale, Wałczu, Cetniewie)
  • Zarządzanie karierą poprzez Osobistą Strategiczną Kartę Wyników
  • Zarządzanie czasem
  • Metoda prowadzenia zajęć według Davida Kolba
  • Motywacja błyskawiczna
  • Model coachingu GROW
  • Troska o zachowanie dobrostanu
  • Kontrola oddechu, ćwiczenia relaksacyjne, wizualizacyjne
  • Psychologia myślenia podczas wyboru posunięcia w krytycznych sytuacjach
  • Zagadnienia taktyki i strategii szachowej w trzech fazach partii
  • Ocena wyników sportowych
  • Stosowanie arkuszy obserwacyjnych w praktyce szachowej
  • Doświadczenia zebrane podczas kursu uprawniają mnie do wyciągnięcia następujących wniosków:

  • warto wprowadzać szachy do szkół, ze względu na ich moc wspierania funkcji poznawczych, społecznych i wolitywnych
  • istnieje ogromna przestrzeń dla kreatywności nauczycieli w prowadzeniu zajęć, a wielu z nich potrafi zademonstrować oryginalne pomysły na ciekawą ich realizację
  • warto dbać o ogólny rozwój szachowy swych podopiecznych, ale jednocześnie być nastawionym na wyławianie talentów i przygotowywanie im perspektyw dalszego rozwoju
  • aby utrzymać się na trudnym rynku szkoleniowym, trzeba zbudować z jednej strony solidny plan zajęć szachowych, a z drugiej - wprowadzić oryginalne, ciekawe formy prowadzenia lekcji; takie, które będą stanowiły dla dzieci i młodzieży rzeczywistą i atrakcyjną alternatywę dla gier komputerowych i surfowania po Internecie.
  •  
    Psychologia ogólna - pobierz       
     
    Wprowadzenie - pobierz       
     
    Historia szachów - Baza sportowa - pobierz       
     
    Osobista Strategiczna Karta Wyników - pobierz       
     
    Metody szkolenia - pobierz       
     
    Dobrostan - pobierz       
     
    Technika gry i ocena - pobierz       
     
    Taktyka i strategia - pobierz       
     
    Odnowa i relaksacja - pobierz       
     
    Ocena wyników sportowych - pobierz       
     
    Zarządzanie czasem - pobierz       
     
    Arkusze obserwacyjne - pobierz       

    LITERATURA

    Przewoźnik J. (2013). Kurs dla instruktorów szachowych. [Online]. Protokół dostępu: www.janprzewoznik.pl/artykuly/kurs_dla_instruktorow_szachowych.php.
    [2013, October 10].

    Cytat
    Żeby odnieść sukces
    robimy wszystko,
    co możemy,
    by sprawiać wrażenie,
    że go odnieśliśmy.

    La Rochefoucauld, 1678
    Ciekawostka
    Według Ervinga Gofmanna prawdziwe życie składa się z tego, co na scenie, i z tego, co za kulisami, jak w teatrze. Ludzie stosują różne techniki autoprezentacji, aby wywrzeć dobre wrażenie.
    Aktualny temat
    Błąd dostępności polega na tym, że tworzymy sobie obraz świata na podstawie łatwości, z jaką przychodzą nam do głowy jakieś przykłady.
    Pytanie tygodnia

    Znany z psychologii społecznej efekt uporczywości polega na tym że:

    przekonania ludzi utrzymują się nawet wtedy, gdy dane wspierające te przekonania zostały podważone
    negatywne myśli pojawiają się w najmniej pożądanych chwilach
    trzymanie się za wszelką cenę mylnych poglądów prowadzi do obniżenia inteligencji
    ciągle myśli o seksie podwyższają potencję

    Ankieta

    Co sądzisz o stronie?

    0 - zupełnie nieciekawa
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10 - bardzo ciekawa

    Copyright © by Jan Przewoźnik, 2013. Wszystkie prawa zastrzeżone.