KURS DLA INSTRUKTORÓW SZACHOWYCH
Jan Przewoźnik
W okresie lipiec - październik 2013 realizowałem w Podkarpackim Centrum Kształcenia Nauczycieli w Przemyślu jeden z modułów kursu dla instruktorów szachowych. Obejmował on zagadnienia związane z szeroko pojętą psychologią szachów. Była to dla mnie świetna okazja do skonfrontowania własnych wyobrażeń o rozwoju szachowym dzieci z koncepcjami nauczycieli okręgu podkarpackiego. Udostępniam prezentacje z tego kursu, chociaż zdaję sobie sprawę, że najwięcej istotnych treści zawartych zostało w spotkaniu i rozmowach ludzi "tu i teraz"; poszczególne slajdy były jedynie punktem wyjścia do rozmów. Mam nadzieję, że prezentacje będą jednak dobrą inspiracją dla czytelników. Na ich podstawie będą mogli wypracowywać lub weryfikować własne koncepcje pracy nad szachami i rozwijaniem talentów swych podopiecznych.
Podczas kursu realizowaliśmy następujące tematy, dotyczące psychologii szachów:
Wybrane zagadnienia psychologii ogólnej
Wprowadzenie do szkolenia z psychologii szachów
Historia rozwoju szachów
Baza sportowa w Polsce (COS w Spale, Wałczu, Cetniewie)
Zarządzanie karierą poprzez Osobistą Strategiczną Kartę Wyników
Zarządzanie czasem
Metoda prowadzenia zajęć według Davida Kolba
Motywacja błyskawiczna
Model coachingu GROW
Troska o zachowanie dobrostanu
Kontrola oddechu, ćwiczenia relaksacyjne, wizualizacyjne
Psychologia myślenia podczas wyboru posunięcia w krytycznych sytuacjach
Zagadnienia taktyki i strategii szachowej w trzech fazach partii
Ocena wyników sportowych
Stosowanie arkuszy obserwacyjnych w praktyce szachowej
Doświadczenia zebrane podczas kursu uprawniają mnie do wyciągnięcia następujących wniosków:
warto wprowadzać szachy do szkół, ze względu na ich moc wspierania funkcji poznawczych, społecznych i wolitywnych
istnieje ogromna przestrzeń dla kreatywności nauczycieli w prowadzeniu zajęć, a wielu z nich potrafi zademonstrować oryginalne pomysły na ciekawą ich realizację
warto dbać o ogólny rozwój szachowy swych podopiecznych, ale jednocześnie być nastawionym na wyławianie talentów i przygotowywanie im perspektyw dalszego rozwoju
aby utrzymać się na trudnym rynku szkoleniowym, trzeba zbudować z jednej strony solidny plan zajęć szachowych, a z drugiej - wprowadzić oryginalne, ciekawe formy prowadzenia lekcji; takie, które będą stanowiły dla dzieci i młodzieży rzeczywistą i atrakcyjną alternatywę dla gier komputerowych i surfowania po Internecie.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
LITERATURA
Przewoźnik J. (2013). Kurs dla instruktorów szachowych. [Online]. Protokół dostępu: www.janprzewoznik.pl/artykuly/kurs_dla_instruktorow_szachowych.php.
[2013, October 10].