KURS DLA INSTRUKTORÓW SZACHOWYCH

Jan Przewoźnik

W okresie lipiec - październik 2013 realizowałem w Podkarpackim Centrum Kształcenia Nauczycieli w Przemyślu jeden z modułów kursu dla instruktorów szachowych. Obejmował on zagadnienia związane z szeroko pojętą psychologią szachów. Była to dla mnie świetna okazja do skonfrontowania własnych wyobrażeń o rozwoju szachowym dzieci z koncepcjami nauczycieli okręgu podkarpackiego. Udostępniam prezentacje z tego kursu, chociaż zdaję sobie sprawę, że najwięcej istotnych treści zawartych zostało w spotkaniu i rozmowach ludzi "tu i teraz"; poszczególne slajdy były jedynie punktem wyjścia do rozmów. Mam nadzieję, że prezentacje będą jednak dobrą inspiracją dla czytelników. Na ich podstawie będą mogli wypracowywać lub weryfikować własne koncepcje pracy nad szachami i rozwijaniem talentów swych podopiecznych.

Podczas kursu realizowaliśmy następujące tematy, dotyczące psychologii szachów:

  • Wybrane zagadnienia psychologii ogólnej
  • Wprowadzenie do szkolenia z psychologii szachów
  • Historia rozwoju szachów
  • Baza sportowa w Polsce (COS w Spale, Wałczu, Cetniewie)
  • Zarządzanie karierą poprzez Osobistą Strategiczną Kartę Wyników
  • Zarządzanie czasem
  • Metoda prowadzenia zajęć według Davida Kolba
  • Motywacja błyskawiczna
  • Model coachingu GROW
  • Troska o zachowanie dobrostanu
  • Kontrola oddechu, ćwiczenia relaksacyjne, wizualizacyjne
  • Psychologia myślenia podczas wyboru posunięcia w krytycznych sytuacjach
  • Zagadnienia taktyki i strategii szachowej w trzech fazach partii
  • Ocena wyników sportowych
  • Stosowanie arkuszy obserwacyjnych w praktyce szachowej
  • Doświadczenia zebrane podczas kursu uprawniają mnie do wyciągnięcia następujących wniosków:

  • warto wprowadzać szachy do szkół, ze względu na ich moc wspierania funkcji poznawczych, społecznych i wolitywnych
  • istnieje ogromna przestrzeń dla kreatywności nauczycieli w prowadzeniu zajęć, a wielu z nich potrafi zademonstrować oryginalne pomysły na ciekawą ich realizację
  • warto dbać o ogólny rozwój szachowy swych podopiecznych, ale jednocześnie być nastawionym na wyławianie talentów i przygotowywanie im perspektyw dalszego rozwoju
  • aby utrzymać się na trudnym rynku szkoleniowym, trzeba zbudować z jednej strony solidny plan zajęć szachowych, a z drugiej - wprowadzić oryginalne, ciekawe formy prowadzenia lekcji; takie, które będą stanowiły dla dzieci i młodzieży rzeczywistą i atrakcyjną alternatywę dla gier komputerowych i surfowania po Internecie.
  •  
    Psychologia ogólna - pobierz       
     
    Wprowadzenie - pobierz       
     
    Historia szachów - Baza sportowa - pobierz       
     
    Osobista Strategiczna Karta Wyników - pobierz       
     
    Metody szkolenia - pobierz       
     
    Dobrostan - pobierz       
     
    Technika gry i ocena - pobierz       
     
    Taktyka i strategia - pobierz       
     
    Odnowa i relaksacja - pobierz       
     
    Ocena wyników sportowych - pobierz       
     
    Zarządzanie czasem - pobierz       
     
    Arkusze obserwacyjne - pobierz       

    LITERATURA

    Przewoźnik J. (2013). Kurs dla instruktorów szachowych. [Online]. Protokół dostępu: www.janprzewoznik.pl/artykuly/kurs_dla_instruktorow_szachowych.php.
    [2013, October 10].

    Cytat
    Gdybym był filozofem, napisałbym rozprawę o uśmiechu - o tym, jak zmienia twarz kobiety czy mężczyzny, jak sprawia, że twarde rysy twarzy kogoś nieuważnego, nieobecnego, wycofanego, niekiedy może pełnego niecięci, albo po prostu głęboko obojętnego, zmęczonego, zdeprymowanego, nagle miękną i ślą do innych sygnał mówiący: jestem człowiekiem, nie jestem taki zły. Może nawet mówi coś więcej: jestem wolny.

    Adam Zagajewski: Substancja nieuporządkowana.
    Wydawnictwo "Znak", Kraków 2019.
    Ciekawostka
    Badacze stresu wywołanego przez takie wydarzenia jak trzęsienie ziemi, huragany lub powodzie zalecają stosowanie modelu reakcji 3C (Control – Kontrola, Coherence – Spójność, Connectedness – Bycie w kontakcie).
    Aktualny temat
    Można zasugerować siedem obszarów, które warto kontrolować w pandemii:
    Pytanie tygodnia

    Jak żyć? :)

    Dobrze!
    Nieważne jak, ważne z kim!
    Nieważne z kim, ważne jak!
    Nieważne jak, ważne po co!

    Ankieta

    Co sądzisz o stronie?

    0 - zupełnie nieciekawa
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10 - bardzo ciekawa

    Copyright © by Jan Przewoźnik, 2013. Wszystkie prawa zastrzeżone.