Z FAKTAMI SIĘ NIE DYSKUTUJE

Jan Przewoźnik

Pracuję z grupą młodych ludzi. Przy okazji pewnych ćwiczeń przekonuję ich do sto­so­wa­nia technik pamięci, robienia notatek metodą "Map umysłu", do znaczenia proaktywności* i wewnątrzsterowności** w naszym życiu. Ale oni "wiedzą lepiej". To nie będzie działać - ich zdaniem...

Jakie mam dowody na poparcie swoich tez? Czy przekona ich cytowanie wyników badań? Nie!

No to ja Was inaczej podejdę...

- To może zrobimy test, żeby się o czymś przekonać? - pytam prowokująco.

- Dobrze! Zróbmy! - uczestnicy kursów lubią testy.

Odwracam tablicę, żeby nie widzieli, co na niej piszę. A tam wpisuję siedem słów: próbka, chemia, piosenkarz, czas, dom, książka, Mikołaj Kopernik.

Za chwilę dyktuję im 25 słów, z prośbą, żeby zapamiętali jak najwięcej z nich i za­pi­sali na kartkach.

Test pamięci

1. próbka

2. chemia

3. piosenkarz

4. to

5. praca

6. oraz

7. dobrze

8. meta

9. oraz

10. to

11. rano

12. czerwony

13. oraz

14. komputer

15. to

16. Mikołaj Kopernik

17. światło

18. biegłość

19. to

20. stopień

21. poszedł

22. oraz

23. czas

24. dom

25. książka

Test przebiega sprawnie. Podyktowałem 25 słów, oni natychmiast rzucili się do kartek, żeby zapisać jak najwięcej.

- "Bez jakichkolwiek metod proszę pana - naturalnie".

Gdy skończyli po trzech minutach, odwracam tablicę i pytam, kto ma zapisane tych siedem słów. Prawie wszyscy... Małe zaskoczenie. J

A ja wyjaśniam, dlaczego. Bo z psychologicznych badań nad pamięcią wynika, ze najłatwiej zapamiętujemy to, co znajduje się na początku i na końcu sekwencji. Stąd moje przewidywania, jak się zachowają.

- No a Kopernik!? - ktoś czujnie pamięta, że był w środku.

- A to taki trick psychologa. Trzeba do środka jeszcze dać bardzo wyróżniający się wyraz.

* * *

Trochę ich przekonałem. Ich filozoficzne podejście do uczenia się wyraźnie przeczyło faktom. A tym trudno im teraz zaprzeczyć. Przecież sami je tworzyli przed chwilą. Jeszcze nie zostali filozofami, ale już niektórzy mają na twarzach wypisane: "Tym gorzej dla faktów".

Tacy są także uczestnicy szkoleń. Trudno ich przekonać, a niektórych nigdy. Ale trener niech robi swoje i za bardzo się nie przejmuje. Często nauka przez osobiste doświadczenie wywiera wpływ z opóźnieniem. Wystarczy dać impuls, zainspirować. I mieć parę metod na wszelki wypadek.


* Proaktywność - termin wprowadzony przez Stevena Coveya; jednostka proaktywna odciska w tym, co robi, swe własne, niepowtarzalne piętno.

** Wewnątrzsterowność - według Rottera, to postawa, polegająca na braniu odpowiedzialności za swoje życie, decyzje, działanie; to przejaw motywacji

Przewoźnik, J. (1999). Z faktami się nie dyskutuje. [Online]. Protokół dostępu: www.janprzewoznik.pl/artykuly/fakty.php. [1999, December 31].

Cytat
Żeby odnieść sukces
robimy wszystko,
co możemy,
by sprawiać wrażenie,
że go odnieśliśmy.

La Rochefoucauld, 1678
Ciekawostka
Według Ervinga Gofmanna prawdziwe życie składa się z tego, co na scenie, i z tego, co za kulisami, jak w teatrze. Ludzie stosują różne techniki autoprezentacji, aby wywrzeć dobre wrażenie.
Aktualny temat
Błąd dostępności polega na tym, że tworzymy sobie obraz świata na podstawie łatwości, z jaką przychodzą nam do głowy jakieś przykłady.
Pytanie tygodnia

Znany z psychologii społecznej efekt uporczywości polega na tym że:

przekonania ludzi utrzymują się nawet wtedy, gdy dane wspierające te przekonania zostały podważone
negatywne myśli pojawiają się w najmniej pożądanych chwilach
trzymanie się za wszelką cenę mylnych poglądów prowadzi do obniżenia inteligencji
ciągle myśli o seksie podwyższają potencję

Ankieta

Co sądzisz o stronie?

0 - zupełnie nieciekawa
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 - bardzo ciekawa

Copyright © by Jan Przewoźnik, 2013