Z FAKTAMI SIĘ NIE DYSKUTUJE

Jan Przewoźnik

Pracuję z grupą młodych ludzi. Przy okazji pewnych ćwiczeń przekonuję ich do sto­so­wa­nia technik pamięci, robienia notatek metodą "Map umysłu", do znaczenia proaktywności* i wewnątrzsterowności** w naszym życiu. Ale oni "wiedzą lepiej". To nie będzie działać - ich zdaniem...

Jakie mam dowody na poparcie swoich tez? Czy przekona ich cytowanie wyników badań? Nie!

No to ja Was inaczej podejdę...

- To może zrobimy test, żeby się o czymś przekonać? - pytam prowokująco.

- Dobrze! Zróbmy! - uczestnicy kursów lubią testy.

Odwracam tablicę, żeby nie widzieli, co na niej piszę. A tam wpisuję siedem słów: próbka, chemia, piosenkarz, czas, dom, książka, Mikołaj Kopernik.

Za chwilę dyktuję im 25 słów, z prośbą, żeby zapamiętali jak najwięcej z nich i za­pi­sali na kartkach.

Test pamięci

1. próbka

2. chemia

3. piosenkarz

4. to

5. praca

6. oraz

7. dobrze

8. meta

9. oraz

10. to

11. rano

12. czerwony

13. oraz

14. komputer

15. to

16. Mikołaj Kopernik

17. światło

18. biegłość

19. to

20. stopień

21. poszedł

22. oraz

23. czas

24. dom

25. książka

Test przebiega sprawnie. Podyktowałem 25 słów, oni natychmiast rzucili się do kartek, żeby zapisać jak najwięcej.

- "Bez jakichkolwiek metod proszę pana - naturalnie".

Gdy skończyli po trzech minutach, odwracam tablicę i pytam, kto ma zapisane tych siedem słów. Prawie wszyscy... Małe zaskoczenie. J

A ja wyjaśniam, dlaczego. Bo z psychologicznych badań nad pamięcią wynika, ze najłatwiej zapamiętujemy to, co znajduje się na początku i na końcu sekwencji. Stąd moje przewidywania, jak się zachowają.

- No a Kopernik!? - ktoś czujnie pamięta, że był w środku.

- A to taki trick psychologa. Trzeba do środka jeszcze dać bardzo wyróżniający się wyraz.

* * *

Trochę ich przekonałem. Ich filozoficzne podejście do uczenia się wyraźnie przeczyło faktom. A tym trudno im teraz zaprzeczyć. Przecież sami je tworzyli przed chwilą. Jeszcze nie zostali filozofami, ale już niektórzy mają na twarzach wypisane: "Tym gorzej dla faktów".

Tacy są także uczestnicy szkoleń. Trudno ich przekonać, a niektórych nigdy. Ale trener niech robi swoje i za bardzo się nie przejmuje. Często nauka przez osobiste doświadczenie wywiera wpływ z opóźnieniem. Wystarczy dać impuls, zainspirować. I mieć parę metod na wszelki wypadek.


* Proaktywność - termin wprowadzony przez Stevena Coveya; jednostka proaktywna odciska w tym, co robi, swe własne, niepowtarzalne piętno.

** Wewnątrzsterowność - według Rottera, to postawa, polegająca na braniu odpowiedzialności za swoje życie, decyzje, działanie; to przejaw motywacji

Przewoźnik, J. (1999). Z faktami się nie dyskutuje. [Online]. Protokół dostępu: www.janprzewoznik.pl/artykuly/fakty.php. [1999, December 31].

Cytat
- Trudziłem się bardzo nad księgami,
ale niewiele w nich znalazłem.
- Wielu chodzi łowić pstrągi, a przynoszą
do domu tylko reumatyzm.

R. Kern:
Z humoru ojców pustyni.
Ciekawostka
Ciągle w różnych badaniach potwierdza się twierdzenie, że nasz styl życia koreluje z długością życia...
Aktualny temat
Co to znaczy -
znaleźć sens życia?
Warto zapytać:
- Jaki jest cel
mojego życia?
- Jakie są moje radości
z szczęśliwych chwil?
- Jakie dobro wynika
z tego konkretnego życia?
- Jaka jest metafizyczna
zrozumiałość życia
w ogóle?
Pytanie tygodnia

Uczenie się języków obcych działa na mózg jak katalizator. Alexander Arguelles, człowiek, który rozumie połowę świata, zna...

10 języków
20 języków
30 języków
40 języków
50 języków
60 języków
70 języków
80 języków
90 języków

Ankieta

Co sądzisz o stronie?

0 - zupełnie nieciekawa
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 - bardzo ciekawa

Copyright © by Jan Przewoźnik, 2013