DOBRE PRAKTYKI W EKONOMII SPOŁECZNEJ

JAN PRZEWOŹNIK

W niniejszym artykule podsumowano najważniejsze odkrycia w zakresie dobrych praktyk w ekonomii społecznej, jakich dokonaliśmy w ostatnich latach w projektach EFS, realizowanych przez Lubuskie Stowarzyszenie Rozwoju Regionalnego "Rozwój" (Przewoźnik, Araszczuk 2011, Przewoźnik, Koniarek, Furmanek 2012).

Komunikacja

Forma załatwiania reklamacji, sposób komunikacji, ma wpływ na relacje pomiędzy organizatorem projektu a beneficjentami. Ale za najważniejszy czynnik sprzyjający sprawnemu przeprowadzeniu projektu uważamy profilaktyczne informowanie wszystkich ludzi zaangażowanych w projekcie: uczestników, trenerów, wykładowców, administratorów, o celach, terminach i ewentualnych niedogodnościach. System ankiet umożliwia kontrolowanie na bieżąco poziomu kształcenia, jakości zakwaterowania i wyżywienia - udzielanie informacji zwrotnych sprzyja podwyższaniu jakości.

Zajęcia psychoedukacyjne

Beneficjenci wielokrotnie podkreślali w ankietach, że zajęcia psychoedukacyjne umożliwiają nabycie nowych kompetencji interpersonalnych, wzmacniają poczucie własnej wartości, podwyższają samoocenę.

Pakiet doradczy

Możliwość spotkania się z doradcami personalnymi i zawodowymi, jako przejaw indywidualnego wsparcia uważamy za jedno z kluczowych dla skuteczności projektu. Do dobrych praktyk zaliczamy wprowadzenie w projekcie pakietu doradczego:
  • badania metodą Thomas International,
  • badania metodą "Człowiek w pracy",
  • badania metodą "Wielowymiarowy Kwestionariusz Preferencji",
  • spotkania indywidualne z doradcą personalnym,
  • spotkania indywidualne z doradcą zawodowym,
  • coaching podczas trwania II etapu projektu,
  • tworzenie przez Beneficjentów biznesplanów.
  • Coaching

    Zaobserwowaliśmy, że same szkolenia mogą nie dać wystarczających efektów edukacyjnych. Często w indywidualnych przypadkach potrzebny jest dalszy coaching już na stanowisku pracy, gdzie wykorzystywana jest mądrość konsultantów i beneficjentów.

    Model kształcenia

    Spośród bardzo wielu sposobów przeprowadzania szkoleń dla dorosłych, model Davida Kolba stwarza okazję do zastosowania w pracy z bardzo różnorodnymi grupami uczących się.

    Wymagania egzaminacyjne

    Zlecanie zadań domowych, egzaminy wewnętrzne, końcowe są niezwykle pożytecznymi działaniami, sprzyjającymi jakości kształcenia. Wymagają jednak prowadzenia dialogu z uczestnikami projektu. Korygują one nieraz przekonania wykładowców o skuteczności ich nauczania…

    Wielokanałowe nauczanie

    Niektórzy z nas lepiej zapamiętują informacje, jeśli są zapisane; inni, gdy je usłyszą, a jeszcze inni jeśli wchodzą z nimi w interakcję - dlatego wielokanałowe (multisensoryczne) nauczanie jest obligatoryjne w szkoleniach dla dorosłych. Uczenie się przebiega łatwiej, jeśli słowa wsparte są obrazami.

    Profesjonalna obsługa klienta

    Ponieważ część beneficjentów rozpoczyna działalność gospodarczą, w programie szkoleniowym warto zwrócić uwagę na zagadnienie profesjonalnej obsługi klienta - jako jedno z priorytetowych działań w zakresie szkoleń "miękkich".

    Pozytywne myślenie i wewnętrzne poczucie kontroli

    Sugerujemy, aby w tego typu projektach, dotyczących zachowań przedsiębiorczych, przeprowadzać badania optymizmu - pesymizmu już na etapie rekrutacji.

    Nauczanie przez zabawę

    Nasze doświadczenia potwierdzają, że uczenie się z elementami zabawy, gier, humoru, sprzyja przyjaznemu przeżywaniu czasu na zajęciach. I przyjemniejsze będą potem wspomnienia!

    Spotkania integracyjne

    Spotkania integracyjne wzmacniają spójność grup. Warto zwracać uwagę na dobór miejsc szkoleniowych z punktu widzenia walorów wypoczynkowych.

    Ruch

    Ruch sprzyja zdrowszemu przeżywaniu czasu nauki, która w przeważającej mierze odbywa się na siedząco.

    Literatura

    Przewoźnik, J., Araszczuk, E. (2011). Ewaluacja i opis dobrych praktyk projektu "Wsparcie metodą outplacement aktywności zawodowej kobiet w regionie lubuskim". Gorzów Wlkp.: NCKU "Rozwój".

    Przewoźnik, J., Koniarek, J., Furmanek, J. (2012). Ewaluacja i opis dobrych praktyk projektu "Współpraca międzysektorowa na rzecz wspierania ekonomii społecznej w regionie lubuskim". Gorzów Wlkp.: LSRR "Rozwój".

    * * *

    Przewoźnik, J. (2012). Dobre praktyki w ekonomii społecznej. [Online]. Protokół dostępu: www.janprzewoznik.pl/artykuly/dobre_praktyki.php. [2012, September 30].

    Cytat
    Żeby odnieść sukces
    robimy wszystko,
    co możemy,
    by sprawiać wrażenie,
    że go odnieśliśmy.

    La Rochefoucauld, 1678
    Ciekawostka
    Według Ervinga Gofmanna prawdziwe życie składa się z tego, co na scenie, i z tego, co za kulisami, jak w teatrze. Ludzie stosują różne techniki autoprezentacji, aby wywrzeć dobre wrażenie.
    Aktualny temat
    Błąd dostępności polega na tym, że tworzymy sobie obraz świata na podstawie łatwości, z jaką przychodzą nam do głowy jakieś przykłady.
    Pytanie tygodnia

    Znany z psychologii społecznej efekt uporczywości polega na tym że:

    przekonania ludzi utrzymują się nawet wtedy, gdy dane wspierające te przekonania zostały podważone
    negatywne myśli pojawiają się w najmniej pożądanych chwilach
    trzymanie się za wszelką cenę mylnych poglądów prowadzi do obniżenia inteligencji
    ciągle myśli o seksie podwyższają potencję

    Ankieta

    Co sądzisz o stronie?

    0 - zupełnie nieciekawa
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10 - bardzo ciekawa

    Copyright © by Jan Przewoźnik, 2013